Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl


Jest rok 2014. Portal Variety publikuje dane, z których wynika, że gwiazdy YouTube przebiły popularnością sławy lansowane przez telewizję i kino. Masowo padają stwierdzenia, że internet niebawem wyprze telewizję i „tradycyjny” przemysł rozrywkowy…

Gwałtowny rozwój internetu już od dobrych kilku, a nawet kilkunastu lat wywołuje obawy medioznawców o przyszłość telewizji. Swego czasu codziennością były artykuły z kombinacją słów: „telewizja” i „śmierć” w tytule. I nie była to tylko kwestia stosunkowo małej ilości dni słonecznych w Polsce mogąca, jak wiemy, skutkować nadmiernym pesymizmem 😉 Z sondażu przeprowadzonego w 2012 roku na zlecenie „Newsweek Polska” wynikało, że aż 57 proc. ankietowanych ograniczyło oglądanie telewizji na rzecz internetu.

Ale minęło kilka lat i… wygląda na to, że telewizja powiedziała śmierci słynne „Not today”.

Internet is king, but television is still queen
 Źródło: własne

Jak wynika z zeszłorocznego badania przeprowadzonego przez CBOS telewizja wciąż pozostaje dla Polaków najważniejszym źródłem informacji (i to pomimo pewnych zawirowań w sferze mediów publicznych!). Do myślenia dają także wyniki badania przeprowadzonego w sierpniu 2017 roku przez firmę badawczą Kantar Millward Brown na zlecenie YouTube (dodatkowo warto zaznaczyć, że badanie było przeprowadzone na grupie respondentów w wieku 16-34 lata, korzystających z Internetu przynajmniej raz w tygodniu). Wynika z niego, że polscy milenialsi lepiej radzą sobie z rozpoznaniem „bosej” gwiazdy telewizji niż wylansowanego youtubera!

Kantar Millward Brown na zlecenie YouTube kategoria Znajomość Total
Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Badanie obejmowało kilka obszarów, takich jak: rozpoznawalność, bliskość emocjonalna, sympatia, zaufanie, gotowość odbiorcy do emocjonalnego kontaktu. Co ciekawe we wszystkich kategoriach na pierwszym miejscu w rankingu znalazła się gwiazda telewizji, a nie internetu. Wyjątkiem była tylko kategoria mierzona pytaniem: „Od kogo nie bałbyś się kupić używanego samochodu?”. Tu zwyciężył AdBuster (Marek Hoffman), ale kto wie, może to kwestia tego, że poznaniacy słyną z zamiłowania do dbałości i porządku? A może z faktu, że samochody AdBustera są równie znane co on sam?

A zatem nie taka telewizja straszna jak ją malują. I nie wszystko internet co się świeci 😉 Gwiazdy YouTube mają szczerość, autentyczność i oddanych fanów, ale telewizja wciąż ma budżety, wpływy, sprzęt, zespoły specjalistów i… zasięg.

Internet wkracza do gry…

Internet wkracza do Gry o tron
Źródło: własne

„Każdy, kto musi powtarzać, że jest królem, tak naprawdę nim nie jest” powiedział Tywin Lannister. Można być gwiazdą kanału gamingowego i z dumą trzymać na półce Złotą Nagrodę dla twórców. Można mieć swój kanał beauty i publikacją jednego niepozornego filmiku spowodować cudowne zniknięcie danej szminki ze wszystkich Douglasów w kraju. Ale… prawdziwe możliwości pojawiają się wówczas, kiedy w reprezentatywnej grupie Polaków dziesięciu na dziesięciu z nich odpowie, że wie kim jesteś! A najkrótsza droga do celu wiedzie wciąż przez srebrny ekran.

Początki jak zawsze były skromne. Zaczynało się niewinnie od tego jak Kuba Wojewódzki zaprosił na swoją słynną kanapę niepozornego jegomościa z Mławy, którego filmik “Mutant Giant Spider Dog” w ciągu tygodnia wyświetlono na YouTube ponad 33 miliony razy i jeszcze w tym samym roku stał się najpopularniejszym filmem w tym serwisie.

Jednym z pierwszych youtuberów, który przecierał telewizyjne szlaki nie jako gość, ale jako prowadzący własny program, był Radosław Kotarski (znany z kanału Polimaty i jednocześnie współzałożyciel sieci partnerskiej dla youtuberów LifeTube). Już w 2013 roku rozpoczął współpracę z programem „Pytanie na śniadanie” emitowanym w TVP2. Od lutego do czerwca 2014 był współprowadzącym teleturnieju „Tylko Ty!” emitowanego w TVP2. W kwietniu 2014 ukazał się pełny sezon jego autorskiego programu popularnonaukowego „Tajemnice historii” emitowany w stacji Fokus TV. W 2015 roku TVP2 zaproponowała mu stworzenie autorskiego programu podróżniczo-historycznego „Podróże z historią”.

Wspomnianego już Sylwestra Wardęgę (znanego z kanałów: SA Wardega, Krulestwo) mogliśmy oglądać w telewizji jako jurora programu „Przygarnij mnie” emitowanego przez TVP2, w którym gwiazdy adoptowały psy ze schroniska.

W tym samym roku ReZigiusz, czyli Remigiusz Wierzgoń poprowadził szósty sezon programu „The Voice of Poland”, gdzie wcielił się w rolę V-reportera. Wraz z Martą Siurnik przedstawiał materiały zza kulis. I chyba mu się spodobało, bo w 2017 roku przyjął propozycję od Polsatu, by zastąpić Mariusza Pódzianowskiego w roli jurora programu “The Brain. Genialny Umysł”.

 

Magic of Y, który w Internecie nie ujawnia swoich prawdziwych danych – w filmach na YouTube i gdziekolwiek indziej przedstawia się po prostu jako „Y” – prowadzi swój własny program „Magia Y” na TVN Style.

Kolejną polską osobowość internetową, Paulinę Mikułę (kanał Mówiąc Inaczej), mogliśmy podziwiać w roli prowadzącej pierwszy sezon programu kulinarnego „Bake Off – Ale ciacho!” emitowanego przez TVP2.

Z poczuciem humoru, ale nie humorzasty Karol Paciorek (znany z kanałów: Lekko Stronniczy, Imponderabilia, Nienasyceni) w 2017 roku stał się twarzą programu „Musisz to mieć” (HGTV), w którym razem z Anią Jażdżyk testował różne gadżety i podsuwał ciekawe designerskie projekty. W tym samym roku został także prowadzącym program „Europa na weekend” na antenie Travel Channel.

Zachęcająca Polki do pokazania własnego stylu Radzka, czyli Magdalena Kanoniak przyjęła propozycję od TVN Style, by poprowadzić program „Beauty ekspert”, w którym zajmowała się testowaniem gadżetów urodowych.

Mamiko (Weronika Heck) została w bieżącym roku współprowadzącą produkcji Polsat Cafe “Make me over. Wielka Zmiana”. W programie prowadzi rozmowy z uczestnikami zza kulis.

A może rola w telewizyjnym serialu?

Pomysłodawcą udziału youtuberów w produkcjach paradokumentalnych seriali był TVN. Znani sieciowi twórcy, w tym Stuu (Stuart Burton), Naruciak (Adam Zimmerman), littlemooonster96 (Angelika Mucha), Martin Stankiewicz czy Marcin Dubiel, wzięli udział w promocji serialu dla młodzieży „Szkoła”, nagrywając specjalną internetową parodię. TVN emitowało ją w Player.pl.

Kanał AXN zdecydował się zaangażować znanych youtuberów do zagrania w serialu fabularno-dokumentalnym „Rewir”. W produkcji wystąpili wspomniani już Mamiko i Naruciak oraz Rafał Masny z AbstrachujeTV. Poza zagraniem w serialu na planie zrealizowali też filmiki, które udostępniali w mediach społecznościowych.

Prawdziwe emocje tylko w telewizyjnym reality-show

Są własne programy, są role w serialu, ale gwiazdy z sieci możemy już od kilku lat zobaczyć także w telewizyjnych reality-show.

W 2015 roku TVN wyemitowało specjalny odcinek „Ugotowanych” zapraszając do udziału wspomnianych już: Paulinę Mikułę i Marka Hoffmanna oraz Julię Kuczyńską (Maffashion) i Macieja Dąbrowskiego (Z Dupy).

Na podobny format zdecydowała się także TVP przy realizacji specjalnego odcinka „Familiady” do którego zaprosiła: Gimpera (Tomasz Działowy), Cyber Mariana, Poszukiwacza (Adam Wiejak), Naruciaka i Ignacego Łukowskiego (Kolega Ignacy). Youtuberzy zmierzyli się przed kamerami ze śpiewającymi aktorami i niestety nie poszło im śpiewająco 🙁

Znacznie lepiej spisała się Macademian Girl w programie “Agent”. Tamara Gonzalez Perea przyjęła od TVN zaproszenie do gwiazdorskiej edycji programu, której o mały włos nie wygrała. Jak sama wspomniała w jednym z wywiadów ‘dzięki temu wyszła z internetu i dotarła do nowej rzeszy odbiorców’.

Nieco kontrowersyjnego Łukasza Jakóbiaka, znanego z programów internetowych: „20m2 Łukasza”, „Jak mieszkają gwiazdy?” czy „Przyjaciele kawalerki”, mogliśmy śledzić na srebrnym ekranie w czasie emisji „Azja Express 2”. U boku Joanny Przetakiewicz przekonywał innych uczestników programu do wizualizacji i pozytywnego myślenia.

TVP2 poszła o krok dalej i stworzyła format „dedykowany” youtuberom. „Głodne kawałki” to pierwszy telewizyjny program z prawie wyłącznym udziałem osób, które popularność zyskały dzięki aktywności w sieci. W cotygodniowych spotkaniach udział wzięli m.in.: Mamiko, Piotr Ogiński (Kocham gotować), Cybermarian, Poszukiwacz czy Topowa Dycha (Artur Filipowicz).

Póki co 2018 rok także obfituje w reality-show z udziałem gwiazd sieci. “Królowa Snapchata” czy też Mrs. Bieber – littlemooonster96 przyjęła zaproszenie do ósmej edycji jednego z najbardziej znanych telewizyjnych show – „Tańca z gwiazdami”.

 

Olga Sałacka, znana jako Nanami Chan, przeszła całkowitą metamorfozę w programie Druga Twarz nadawanym przez TTV.

W tegorocznej jesiennej ramówce stacji TVN pojawił się program „Ameryka Express. Wśród uczestników show znalazł się znany internetowy duet Fit Lovers czyli Pamela Stefanowicz i Mateusz Janusz. Para na swoim kanale regularnie publikuje niedostępne w telewizji sceny, a do oferty prowadzonego przez siebie sklepu internetowego wprowadziła “Okulary z Ameryka Express”.

 

Polsat, najwyraźniej w odpowiedzi właśnie na Azjo/Ameryka Express wyemitował także w jesiennej ramówce program „Lepiej późno niż wcale” z udziałem wspomnianego już Rafała Masnego (AbstrachujeTV, To już jutro). Rafał zapowiedział, że specjalnie pod program powstanie też dedykowany kanał YT (jeśli dobrze liczę, to ósmy w kolekcji) i słowa dotrzymał.

 

Mimo że, jak twierdzą niektórzy, internet i telewizja w Polsce wciąż krążą na osobnych orbitach, gwiazdy sieci bez większych problemów odnajdują się w przeróżnych telewizyjnych produkcjach i chętnie korzystają z możliwości choć chwilowego pojawienia się na srebrnym ekranie. A co niektórzy jak już raz zakosztują, to zostają na dłużej 🙂

A czy przejście z większego ekranu na mniejszy również następuje tak chętnie i płynnie? Jakie próby podejmuje telewizja, by przenieść się do sieci i z jakim skutkiem? Przecież w grze o tron wygrywa się albo ginie…

Sprawdzimy to wspólnie w kolejnym wpisie.

Join the Conversation

4 Comments

  1. Ale czy na pewno musimy mówić “albo, albo”?
    Chyba, że chodzi o wpisanie się w modny trend wrzucenia czegoś kontrowersyjnego – tak jak wspomniane ogłaszanie śmierci czegoś tam.
    Ileż to już razy ogłaszano śmierć: radia, książek, telewizji, gazet papierowych.
    Każde jest narzędziem i użyte ma swoją rolę i zadanie. Mówmy raczej o komplementarności kanałów, żeby osiągnąć lepsze rezultaty – to zrozumiało wielu i dlatego te współprace.

    1. @Piotr, dzięki za komentarz 🙂 Właśnie do takich przemyśleń miał skłonić ten wpis 🙂 Całkowicie zgadzam się z Twoją opinią. W moim odczuciu często za szybko padały i padają zbyt skrajne oceny. Co rusz słyszy się i widzi twierdzenia bardzo czarno-białe, a świat jak wiemy pełen jest różnych odcieni szarości. I mówiąc lub słuchając takich wypowiedzi mało osób dostrzega co tak naprawdę dzieje się wokół nich – w opisanym przeze mnie przypadku mamy do czynienia ze swoistym przenikaniem dwóch mediów (w tym wpisie opisałam jak internet zaczął przenikać do telewizji, w kolejnym wykażę jak telewizja przenika do internetu) i jak słusznie zauważyłeś dopełnianiem pod różnymi względami. Myślę, że mało kto zdaje sobie sprawę, że dzieje się to już na tak dużą skalę.

      1. to o czym mówicie, ma też swoje odbicie w konstrukcji mediaplanów.

        Chcąc dotrzeć z przekazem szeroko, reklamodawcy działają kampaniami 360st wykorzystując wszelkie media i traktując je komplementarnie

Leave a comment

Leave a Reply to Mikołaj Paczkowski Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *