Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl
W ostatnim wpisie przedstawiliśmy pierwszą dziesiątkę, naszym zdaniem, najciekawszych formatów filmów prezentowanych na YouTube. Była to część pokazująca przede wszystkim kontent lifestylowy, w tym poradniki i zestawienia (listy). Dzisiejsza kontynuacja skupiona będzie bardziej na tematyce rozrywkowej. Dowiecie się po obejrzeniu jakich video jesteście w stanie bliżej poznać youtubera oraz gdzie warto pokazać swoją markę – zapraszamy do lektury!
Test
„Wielki test smartfonów – Samsung, iPhone, Xiomi”, „Cheeseburger z Mc Donalds vs Cheeseburger z Burger King” – rodzajów testów możemy znaleźć w wyszukiwarce You Tube ogrom! Testy dotyczą różnych kategorii produktów i przedstawiane są w formie: prezentacji danej grupy (np. smartfonów) porównania dwóch lub więcej artykułów (często konkurencyjnych marek) czy też testu konkretnej marki albo towaru. Celem testu jest pokazanie cech, jakości i często ceny produktu oraz przy zestawieniu kilku artykułów wskazanie najlepszego lub najgorszego według youtubera. Lokowanie produktu: Format może być wykorzystany do prezentacji nowego asortymentu marki. Influencer może zaprezentować serię artykułów lub towaru, opisać jego cechy oraz dokonać oceny sensorycznej w przypadku produktów spożywczych.
Recenzja produktu
„iPhone X – recenzja”, „Mamma Mia: Here We Go Again! – recenzja” – na pozór brzmi podobnie do testu, jednak różni się stopniem szczegółowości opisu. Recenzja innymi słowy dzieli się na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Jako że najczęściej odnosi się do książki, czy filmu to dzieli się na intro mówiące o kontekście powstania produkcji, opisie fabuły (bez spoilerów!) oraz ocenę końcową: warto, czy nie warto?. Lokowanie produktu: To format dedykowany przede wszystkim markom odpowiadającym za recenzowane artykuły oraz udostępniającym usługi (księgarnie, kina) – jak poniżej.
Prank
Film z wkrętą, nabraniem kogoś, gdzie zwykle w roli głównej występuje Youtuber i wkręca innego YouTubera / swoich znajomych lub rodzinę / ludzi na ulicy i opiera się na zaskoczeniu. Jeśli chodzi o lokowanie produktu to jest to oczywiście możliwe, ale warto zadbać o to, by film sponsorowany przez markę nie obrażał żadnej grupy społecznej.
Challange
“Wykrywacz Kłamstw Challenge”, „Epic Green Chillies Eating Challenge” – czyli nic innego jak wyzwanie które podejmuje youtuber lub/oraz jego goście. Tutaj spektrum możliwości jest naprawdę duże! Od niewinnego wyzwania typu zjedz jelly beans o smaku skarpetek po próbę przegryzienia najostrzejszych papryczek na świecie. Filmom towarzyszą często click-bite’owe tytuły które nie pozwalają przejść obok niego obojętnie. Lokowanie produktu: Wbrew pozorom format daje bardzo duże pole do popisu – wyzwanie polegać może na spróbowaniu zrobienia z produktem czegoś nietypowego, czy też zjedzeniu jego rekordowej ilości.
Fabuła (historia z puentą)
„Nietypowy podryw”, „Facet po rozstaniu”- to jeden z formatów królujących na YouTube polegający na odgrywaniu… scenek! Historie oparte są na scenariuszach dla których, jak podkreślają influencerzy, inspiracją często są sytuacje z życia codziennego. Fabuła prezentowana jest w humorystyczny sposób, a w postaci bohaterów poza twórcą kanału wcielają się również występujący gościnnie youtuberzy. Goście publikują wówczas dedykowany materiał, nawiązujący do scenariusza odcinka, na swoim kanale zachęcając do obejrzenia obu materiałów – taki zabieg nazywany jest crossem. Lokowanie produktu: Bardziej w formie tła fabularnego.
Making of / Behind the scenes
YouTuberzy, którzy tworzą na swój kanał mocno angażujące produkcyjnie filmy mają też sporo materiału, w którym widać śmieszne wpadki albo nieudane ujęcia. Dla obserwujących ich widzów zobaczenie takiej produkcji “od kuchni” to bardzo fajna okazja do podejrzenia, jak wygląda praca nad filmem, albo tego, jak ekipa bawi się podczas nagrywania. Lokowanie produktu: jeśli w filmie, pod który powstał making of było dość widoczne lokowanie marki to bardzo możliwe, że ten branding też zostanie przemycony do materiału zza kulis ale zwykle nie jest to celowe działanie i decyzja, co się w takim filmie znajdzie zależy od danego YouTubera.
„Let’s Play” / Gameplay
Kojarzycie króla You Tube PewDiePie (64 miliony subskrybentów)? To właśnie on zyskał swoją popularność dzięki nagrywaniu filmów w których grał w grę (nie Tomb Rider 😉 i nagrywał swoją reakcję na straszne sceny. Do tego formatu można również zaliczyć tutorial jak przejść trudny etap wielopoziomowej gry. Lokowanie produktu: Poza oczywistą prezentacją gry, która często nie jest materiałem sponsorowanym, jest to oczywiście sprzęt i akcesoria komputerowe.
Q&A
„SZCZERE Q&A: studia, praca, miłość, plany, trauma?” – czyli pytania i odpowiedzi. To format szczególnie bliski użytkownikom, gdyż mogą dowiedzieć się więcej o swoich idolach zadając im pytania. Youtuberzy zazwyczaj wcześniej zajawiają nadchodzący Q&A, zachęcając do zadawania pytań w komentarzach. Lokowanie produktu: raczej się nie zdarza.
Live
Stream na żywo na YouTube to raczej nie jest format, którego youtuberzy używają na codzień. Na razie traktowany jest raczej jako wydarzenie na kanale youtubera, który z jakiejś okazji lub po prostu raz na jakiś czas postanawia być trochę bliżej swoich widzów i zaserwować im treść premium. Jest to rzeczywiście treść premium, ponieważ widzowie mogą podczas live’a zobaczyć prawdziwe reakcje youtubera na komentarze i pytania. Lokowanie produktu nie jest najprostszą sprawą podczas livestreamu na YT i jest to dosyć ryzykowne, ale nie niemożliwe. Z pewnością wymaga dużego zaufania do influencera, z którym pracujemy.
Wpis utworzony we współpracy z Magdą Szubarczyk.