Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl


O tym że Instagram jest bardzo skutecznym narzędziem marketingowym wiemy nie od dziś. Ponad 25 milionów firm ma już konto na Instagramie, z czego 2 miliony to aktywni reklamodawcy. Cztery na pięć kont obserwuje co najmniej jedną firmę, a ponad 200 milionów kont odwiedza jeden lub więcej profili biznesowych dziennie. Kwestią czasu było więc wykorzystanie przez Zuckerberga potencjału sprzedażowego platformy!

Metki w postach

Nie jest nowością że już od jakiegoś czasu firmy mogą dodawać do swoich postów “metki” z cenami linkującymi do witryny z produktem. Taki post sprzedażowy można rozpoznać po ikonie „shopping bag” dodanej w lewym dolnym rogu zdjęcia. Dzięki tej opcji profile biznesowe mogą odsyłać użytkowników zainteresowanych danym produktem do podstrony z większą ilością informacji o artykule oraz linkiem do witryny internetowej, gdzie użytkownik może dokonać bezpośredniego zakupu. Okazało się być to całkiem efektywnym działaniem, gdyż wg statystyk Instagrama miesięcznie klika w takie tagi ok. 90 mln kont.

Stories też sprzedają

Jednak platforma poszła o krok dalej i w połowie września w 46 krajach pojawiła się opcja dodawania „metki” również w Instagram Stories, gdzie artykuł oznaczać można zarówno tagiem jak i grafiką z napisem – oba przekierowują do podstrony z opisem i linkiem do witryny gdzie można dokonać zakupu. Relację są chętnie konsumowane przez millenialsów ze względu na swój atrakcyjny, „lekkostrawny” i pełnoekranowy format – co ciekawe jedna trzecia najpopularniejszych Stories pochodzi właśnie od marek. Dodatkowo analityka Instagrama pozwala zliczać dla takiego formatu, poza standardowymi metrykami dla Stories, kliknięcia linku ze strony produktu, kliknięcia przekierowujące do witryny oraz kliknięcia w naklejkę dodaną do zdjęcia. Możemy więc estymować liczbę potencjalnie zainteresowanych ofertą klientów, a z poziomu strony (Google Analytics) przekierowania z konkretnego źródła.

Co więcej w tych samych krajach możliwe jest również przeglądanie ofert sprzedażowych. W zakładce eksploruj dodaną nową kartę „Shopping”, w której zebrane są oferty spersonalizowane pod zainteresowania użytkowników.

Co zrobić aby móc sprzedawać na Instagramie?

Aktualnie w Polsce możemy prezentować ofertę w postach, jednak w najbliższym czasie również i my będziemy mogli sprzedawać poprzez Stories i kartę Eksploruj. Co wtedy trzeba będzie zrobić, by taką możliwość posiadać?

  • konto musi być przekształcone na firmowe,
  • profil musi być połączony z katalogiem (zarządzanie w Menedżerze Reklam) na Facebooku,
  • działalność firmy musi być prowadzona w kraju w którym będą dokonywane zakupy,
  • same produkty powinny być zgodne z umową i zasadami handlowymi Facebooka/Instagrama.

Co dalej?

Jak donosi The Verge to być może nie koniec niespodzianek od Instagrama. Pojawiły się bowiem głosy, że platforma pracuje nad nową samodzielną aplikacją poświęconą zakupom. Mniemana aplikacja pozwoliłaby użytkownikom przeglądać kolekcje towarów od kupców, których obserwują, i kupować je bezpośrednio w aplikacji. Nie wiadomo jednak kiedy aplikacja miałaby być uruchomiona – nie doszło jeszcze do fazy testów. Ale źródła pracujące przy jej rozwoju twierdzą, że Instagram wierzy, iż jest dobrze przygotowany do znacznej ekspansji w e-commerce. Jednak gdyby ktoś pytał to nie wiecie tego ode mnie 😉

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *