Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl
Reklama rich media co to jest?
Oprócz reklam tekstowych i displayowych wyróżniamy reklamy reach media. Mogą zawierać animację, wideo lub dźwięk jednak ich największym atutem jest możliwość interakcji z odbiorcą. Reklamy reach media w przeciwieństwie do reklam statycznych pozwalają na korzystanie z wielu plików np. graficznych co umożliwia stworzyć karuzelę obrazów czy efekt parallax.
Inną zaletą jest możliwość śledzenia wielu linków docelowych. Zamieścimy w nich także ankietę do wypełnienia czy możliwość polecenia znajomemu.
Poniżej przedstawię kilka typów banerów reach media oraz ich zastosowań.
Reklama dynamiczna – treść reklamy jest generowana dynamicznie i nie mówimy tylko o tekstach ale o całości, url’ach zdjęć, kolorach, linkach. Stworzony szablon jest wypełniany treścią np. na podstawie feedu produktowego lub innych zmiennych pozwalających na personalizację reklam.
Reklama rozwijana – początkowo baner ma rozmiar boksu reklamowego. Po kliknięciu przez odbiorcę kreacja rozwija się poza pierwotny format, dzięki czemu zyskujemy dodatkową przestrzeń na komunikację treści.
Reklama wideo – baner zawierający wideo np. komponent youtube
Jak stworzyć reklamę reach media?
Pierwsza myśl przychodząca do głowy: to musi być szalenie skomplikowane! Mozolne pisanie kodu i walka z błędami przy eksporcie kreacji.
Nic bardziej mylnego. Z pomocą przychodzą narzędzia Googla, a mianowicie Google Web Designer (darmowy) > pobierz
oraz Studio. (Google Marketing Platform > Display & Video 360 > Studio)
GWD to intuicyjne narzędzie graficzne zawierające szeroką gamę szablonów popularnych formatów reklamowych.
Oczywiście możemy budować reklamę od zera wykorzystując komponenty do tworzenia np. galerii, karuzeli, dodawania map czy zdarzeń. Jeżeli jesteś biegły w programach graficznych typu Adobe, zapoznanie się z GWD nie powinno sprawić Ci większych trudności. Mamy możliwość podejrzenia kodu reklamy i jego edycji. Jest również timeline do edycji animacji, któremu bliżej do after effects niż adobe animate.
Prawdziwą moc GWD pokazuje w połączeniu ze Studio, do którego podłączamy plik xml lub csv zawierający zmienne, a baner jest generowany automatycznie. Dodatkowo ułatwieniem jest możliwość pracy na przykładowych danych, gdy nie mamy dostępu do Studio.
Dynamic>Sample Data
Po zakończeniu prac reklamę publikujemy lokalnie bądź od razu do platformy google Display&Video 360.
Skarbnicą wiedzy o GWD jest oficjalny kanał na youtube, na którym krok po kroku zostaniemy wtajemniczeni we wszystkie funkcje programu.
Reasumując, Google Web Designer dzięki prostemu interfejsowi, możliwości tworzenia bez użycia kodu, pełnej integracji z Display&Video 360, dodatkowo będąc całkowicie darmowym jest zdecydowanie narzędziem godnym polecenia przy projektowaniu reach media.