Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl


Audyt, rewizja to słowa które u wielu z nas wywołują ciarki i atak paniki – a niepotrzebnie! Jeśli jako marketingowiec zadajesz sobie pytania: Czy  strategia działań promocyjnych, które prowadzę, jest efektywna? Czy należałoby coś zmienić? To audyt komunikacji marketingowej jest właśnie dla Ciebie!

Ale że audyt finansowy?

To może innym razem! Naszym celem będzie analiza danych oraz ocena działań wizerunkowych i promocyjnych firmy. Odpowiedź na pytanie, co zmieniać i czy w ogóle jest taka potrzeba. Zmierzenie tego co trudno mierzalne. Patrzenie poza tym co widać…

Każdy z nas wie, że nauka to potęgi klucz – ale czy wie, że audyt to klucz do sukcesu marki? Prawidłowo i sumiennie przeprowadzona analiza działań pokazuje pozycję i siłę marki a do tego wskazuje właściwy kierunek dalszych działań. Audyt powinien być przeprowadzany regularnie, a nie jak wielu z nas niesłusznie uważa, tylko gdy planujemy zmianę strategii lub reagujemy na kryzysy PR-owe.

 

Przesłanki do wykonania audytu

Co to znaczy regularnie? Częstotliwość badań zależy oczywiście od profilu naszej marki i dynamiki rynku na którym działamy. Mówi się jednak by nie przeprowadzać go częściej niż co 6 miesięcy oraz, w idealnym świecie, monitorować realizacje strategii nie rzadziej niż raz na rok. Co może być dodatkowym czynnikiem motywującym nas do natychmiastowego podjęcia działań to m.in.:

  • długoterminowy spadek sprzedaży
  • zmiana oferty produktowej i związana z tym modyfikacja sposobu komunikacji
  • duże zmiany w firmie, np. przejęcie innej marki
  • planowana zmiana strategii marki
  • kryzysy PR-owe

 

Analiza w kilku krokach

Audyt audytowi nierówny, ale można wyodrębnić kilka ogólnych elementów które usprawnią naszą pracę i przy odrobinie cierpliwości zaowocują soczystymi wynikami:

  1. Określenie celów planowanego audytu i stworzenie schematu działań
  2. Analiza danych zastanych (desk research) – analiza materiałów firmy i kanałów komunikacji marki, monitoring mediów (buzz wokół marki), benchmark działań konkurencji
  3. Badania konsumenckie – ankiety, grupy fokusowe, wywiady pogłębione
  4. Zestawienie wyników badań i analiz z założeniami marki (SWAT)
  5. Opracowanie rekomendacji na przyszłość

Jakie obszary badać?

To zależy od rodzaju audytu, wśród najczęściej badanych obszarów są: social media, komunikacja PR czy działania amplifyingowe (marketing szeptany). Możemy też jako swój cel obrać działania firmy w danym temacie np. audyt marki jako pracodawcy, w którym będziemy badać buzz wokół marki z punktu widzenia jej potencjalnych kandydatów lub diagnozować stan komunikacji wewnętrznej w firmie. Do każdego badania należy podejść indywidualnie – nie ma jednego systemu prowadzenia działań, aczkolwiek niektóre jego elementy można stosować uniwersalnie.

Podsumowując: sumiennie przeprowadzony audyt pokazuje potencjał i obszary rozwoju marki, nie ma więc co odkładać go na później. Co więcej jego efektem jest wskazanie mocnych i słabych stron komunikacji oraz sprecyzowanie obszarów wymagających optymalizacji. Czy muszę Was dłużej namawiać?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *