Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl
Reklama rich media co to jest?
Oprócz reklam tekstowych i displayowych wyróżniamy reklamy reach media. Mogą zawierać animację, wideo lub dźwięk jednak ich największym atutem jest możliwość interakcji z odbiorcą. Reklamy reach media w przeciwieństwie do reklam statycznych pozwalają na korzystanie z wielu plików np. graficznych co umożliwia stworzyć karuzelę obrazów czy efekt parallax.
![](http://mikowhy.pl/wp-content/uploads/2019/01/paralax-1.jpg)
Inną zaletą jest możliwość śledzenia wielu linków docelowych. Zamieścimy w nich także ankietę do wypełnienia czy możliwość polecenia znajomemu.
Poniżej przedstawię kilka typów banerów reach media oraz ich zastosowań.
Reklama dynamiczna – treść reklamy jest generowana dynamicznie i nie mówimy tylko o tekstach ale o całości, url’ach zdjęć, kolorach, linkach. Stworzony szablon jest wypełniany treścią np. na podstawie feedu produktowego lub innych zmiennych pozwalających na personalizację reklam.
Reklama rozwijana – początkowo baner ma rozmiar boksu reklamowego. Po kliknięciu przez odbiorcę kreacja rozwija się poza pierwotny format, dzięki czemu zyskujemy dodatkową przestrzeń na komunikację treści.
Reklama wideo – baner zawierający wideo np. komponent youtube
Jak stworzyć reklamę reach media?
Pierwsza myśl przychodząca do głowy: to musi być szalenie skomplikowane! Mozolne pisanie kodu i walka z błędami przy eksporcie kreacji.
Nic bardziej mylnego. Z pomocą przychodzą narzędzia Googla, a mianowicie Google Web Designer (darmowy) > pobierz
oraz Studio. (Google Marketing Platform > Display & Video 360 > Studio)
GWD to intuicyjne narzędzie graficzne zawierające szeroką gamę szablonów popularnych formatów reklamowych.
![](http://mikowhy.pl/wp-content/uploads/2019/01/template.jpg)
Oczywiście możemy budować reklamę od zera wykorzystując komponenty do tworzenia np. galerii, karuzeli, dodawania map czy zdarzeń. Jeżeli jesteś biegły w programach graficznych typu Adobe, zapoznanie się z GWD nie powinno sprawić Ci większych trudności. Mamy możliwość podejrzenia kodu reklamy i jego edycji. Jest również timeline do edycji animacji, któremu bliżej do after effects niż adobe animate.
Prawdziwą moc GWD pokazuje w połączeniu ze Studio, do którego podłączamy plik xml lub csv zawierający zmienne, a baner jest generowany automatycznie. Dodatkowo ułatwieniem jest możliwość pracy na przykładowych danych, gdy nie mamy dostępu do Studio.
Dynamic>Sample Data
Po zakończeniu prac reklamę publikujemy lokalnie bądź od razu do platformy google Display&Video 360.
Skarbnicą wiedzy o GWD jest oficjalny kanał na youtube, na którym krok po kroku zostaniemy wtajemniczeni we wszystkie funkcje programu.
![](http://mikowhy.pl/wp-content/uploads/2019/01/gwd-yt-1024x597.jpg)
Reasumując, Google Web Designer dzięki prostemu interfejsowi, możliwości tworzenia bez użycia kodu, pełnej integracji z Display&Video 360, dodatkowo będąc całkowicie darmowym jest zdecydowanie narzędziem godnym polecenia przy projektowaniu reach media.