Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl
Tak, cały czas pamiętam o moim ostatnim wpisie, w którym przyznawałem się do analitycznej porażki. Pamiętam, że obiecałem Wam w przeciągu kilku dni od tamtej publikacji napisać jak rozwiązać kwestię scroll depth mierzonego w Google Analyticsie (GA) i instalowanego przy pomocy Google Tag Managera (GTM). Wspomniane “kilka dni” dość mocno się przeciągnęło – przyznaję.
Na swoje usprawiedliwienie napiszę tylko, że sporo się u nas dzieje – a może Ty szukasz pracy?
Internet Team rośnie w siłę – czekamy na Ciebie!
Pisałem Wam już dlaczego jest to miara istotna, teraz nie pozostaje mi już absolutnie nic innego jak tylko ją zaimplementować.
Do dzieła!
GTM – predefiniowane zmienne
Żebyśmy mogli operować na zmiennych związanych ze scrollowaniem na stronie, musimy wyrażać je w jakiś jednostkach.
Jakich? To podpowiada nam już sam GTM:
Scroll Depth Threshold: wartość liczbowa wskazująca głębokość przewijania, która spowodowała uruchomienie reguły. W przypadku progów procentowych jest to wartość liczbowa z zakresu 0–100. W przypadku pikseli jest to wartość liczbowa przedstawiająca określoną progową liczbę pikseli.
Scroll Depth Units: liczba pikseli lub wartość procentowa wskazująca jednostkę określoną dla progu, który spowodował uruchomienie reguły.
Scroll Direction: może być pionowy lub poziomy i oznacza kierunek przewijania w stronę progu, który spowodował uruchomienie reguły.
Włączanie korzystania ze zmiennych
- logujemy się do GTM
- wchodzimy do zakładki “variables“
- konfiguracja
- w prawym panelu znajdujemy sekcję “scrolling“
- zaznaczamy 3 wspomniane wartości
GTM – stworzenie triggerów
Wszystkie tagi uruchamiają się w reakcji na zdarzenia. Zawsze gdy w Menedżerze tagów Google zostanie zarejestrowane zdarzenie, przeprowadzana jest ocena reguł zdarzeń, co może prowadzić do uruchomienia odpowiednich tagów. Zdarzeniem może być np. wyświetlenie strony, kliknięcie przycisku lub przesłanie formularza. Można też definiować zdarzenia niestandardowe
I tu przyznaję, że nie do końca wiem, czy moje rozwiązanie jest zgodne ze sztuką. Zdecydowałem się na stworzenie 4 triggerów (dla 25, 50, 75 i 100%) zeskrolowanej strony. Docelowo każdy z nich uruchamia osobny tag. Być może jest opcja by zrobić to jedną regułą. Być może 🙂
- wchodzimy do zakładki “triggers“
- “new“
- dodaję 4 reguły (25%, 50%, 75%, 100%)
- zaznaczam, że chodzi mi o scrollowanie w pionie (Vertical Scroll Depths i chcę mieć tę wartość wyrażoną w procentach)
- osobiście ustawiłem wykluczenie działania reguł na stronach, które nie są wpisami blogowymi – tak zdecydowałem – to, gdzie powinny działać, zależy oczywiście od Twojego pomysłu i potrzeby
GTM – stworzenie tagów
Tag to fragment kodu w języku JavaScript, który przesyła informacje do firmy zewnętrznej, np. do Google
Pochodną mojej poprzedniej decyzji (stworzenia 4 regół) jest tu stworzenie 4 tagów (dla każdego stanu scrollu)
- wchodzimy do zakładki “tags“
- “new“
- dla każdego tagu
- track type ==> event
- category ==> to ustawiasz to co ma się pokazać w GA
- action ==> {{Page Path}} – pokazuje event dla każdej strony (dla każdego URLa wpisu blogowego)
- label ==> {{Scroll Depth Threshold}}% – tu wykorzystujemy predefiniowaną zmienną z kroku pierwszego
- Non-Interaction Hit ==> tu, za radą Simo, ustawiam true dla tagu 25%
This will make sure that your site’s Bounce Rate isn’t affected by minimal scroll
- spinam odpowiedni tag z odpowiednią regułą
Publikujemy kontener
VOILA!
Działa? Działa!
Sprawdźmy w GA
Przyznaję bez bicia, że nie wiem co poszło poprzednio nie tak. Tym razem wszystko działa poprawnie. GA zbiera dane, widzę jakie zainteresowanie wzbudza każdy z naszych wpisów.
Kolejnym pomysłem byłoby przypisanie wartości do takich eventów by w ten sposób pobawić się treścią jako “sprzedawanym dobrem”.
Właśnie stworzyłem contentowy eCommerce 🙂 – o tym jednak w kolejnych wpisach.
Dobrego dnia!