Tekst powstał w ramach niewspieranej już inicjatywy internetteam.pl


Niektórzy twierdzą, że internet i telewizja w Polsce wciąż krążą na osobnych orbitach. Pomimo tego, w poprzednim wpisie starałam się podać liczne przykłady na to, że internetowe gwiazdy bez większych problemów odnajdują się w przeróżnych telewizyjnych produkcjach i chętnie korzystają z możliwości choć chwilowego pojawienia się na srebrnym ekranie. Dziś wspólnie sprawdzimy czy przejście z większego ekranu na mniejszy również następuje tak chętnie i płynnie? Jakie próby podejmuje telewizja, by przenieść się do sieci i z jakim skutkiem?

Kanały telewizyjne na YouTube

Wydawać by się mogło, że stacjom telewizyjnym będzie ciężko odnaleźć się w środowisku szczerości i autentyczności z jakiego zasłynął YouTube i internetowi twórcy. Nic bardziej mylnego! Niech przemówią liczby. Jeśli chodzi o najchętniej subskrybowane kanały telewizyjne, prowadzi tvnpl (oficjalny kanał TVN na YouTube), który na dzień tworzenia tego wpisu posiada ponad 1,4 mln subskrypcji (dla porównania oficjalny kanał Taco Hemingway ma 1,1 mln subskrypcji, a Red Lipstick Monster – 1,2 mln). Na drugim miejscu znajduje się kanał TVN Series (oficjalny kanał TVN na YouTube dedykowany serialom) – ponad 600 tys. subskrypcji.

źródło: Raport YouTube Trends Polska Październik 2018, Sotrender
źródło: Raport YouTube Trends Polska Październik 2018, Sotrender

Zwiastuny, zapowiedzi, materiały zza kulis czy wybrane sceny z różnych seriali i programów to klucz do sukcesu tych kanałów. Sukcesu mierzonego gigantycznymi ilościami wyświetleń! Miesiąc w miesiąc! Dla przykładu wg najnowszego raportu YouTube Trends Polska (Sotrender) w październiku 2018 kanał tvnpl odnotował prawie 89,5 mln wyświetleń! Żaden inny polski kanał nie przebił tego wyniku, a „prawdziwe” gwiazdy YouTube marzą, by dojść chociaż do jego połowy.

źródło: Raport YouTube Trends Polska Październik 2018, Sotrender

Wrażenie robią także ilości interakcji pod filmami, które sięgają miesięcznie setek tysięcy. Krótko mówiąc telewizja na YouTube radzi sobie lepiej niż nie jeden youtuber 😉

Gwiazdy telewizji z autorskimi kanałami na YouTube

Także popularni dziennikarze, czy aktorzy znani ze srebrnego ekranu, dziś coraz częściej decydują się na aktywność w internecie. Dlaczego? W wywiadzie Filipa Nowobilskiego z serii „Duży w Maluchu”, Tomasz Kammel na pytanie – Po co ci YouTube? – bez wahania odpowiedział:

„Nic nie daje w życiu takiej satysfakcji jak miłość, przyjaźń i niezależność! Dwa razy wyrzucili mnie z pracy na zbity łeb. Tak, dwa razy wyrzucili mnie z telewizji w moim życiu. Raz po 10 latach, raz po 12 i nigdy więcej już nie chcę czuć się tak jak czułem się wtedy. W związku z tym postanowiłem, że będę budował swoją karierę tak, żeby być niezależnym i YouTube to jest moja niezależność.”

Tomasz Kammel na swoim kanale Kammel Czanel (145 tys. subskrypcji) uczy Polaków sztuki komunikacji i wystąpień publicznych. Temat nie jest mu obcy, bo od wielu lat prowadzi warsztaty i szkolenia w tym zakresie. Co ciekawe dziennikarz tak dobrze odnalazł się w tym środowisku, że nagrał już kilka filmów z gościnnym udziałem innych znanych, polskich youtuberów.

 

W ślad za Tomaszem Kammelem poszedł niedawno jego starszy kolega z branży – Maciej Orłoś (8,7 tys. subskrypcji). Dziennikarz, przez ponad 25 lat prowadzący Teleeexpress, tym razem zachęca byśmy razem z nim, w każdy poniedziałek o symbolicznej 17.00, wyruszyli w podróż po historii polskich mediów, ale także po współczesnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dziennikarz w ramach kanału opublikował już kilka wywiadów, relacji zza kulis czy odpowiedzi na pytania widzów.

Kolejnym bardzo ciekawym przykładem jest kanał założony przez aktora, Cezarego Pazurę (prawie 554 tys. subskrypcji). Na swoim kanale publikuje wspomnienia czy kulisy powstawania filmów, w których grał. Prezentuje także nieznane ciekawostki na ich temat, zdradza tajniki pracy aktora. Nie da się ukryć, że publikowane materiały są przemyślane. Z jednej strony lekkie i zabawne, z drugiej niosą za sobą pewne przesłanie, naukę i refleksję. Cezary szybko zdobył serca młodszych odbiorców, zaczął sięgać po sprawdzone, popularne formaty, takie jak: wywiady, Q&A, crossy ze znanymi youtuberami czy pranki. Nie tylko przeszedł na „Ty” z młodym pokoleniem, ale szybko stał się najbardziej znanym „wujkiem” YouTuba. Cezary przyznał w jednym z wywiadów:

„Bardzo wielu młodych ludzi wita mnie teraz na ulicy, mówiąc ‘cześć wujku, oglądam twoje filmy, subskrybuję kanał’. Nagrywanie filmów na YouTube jest mi zatem potrzebne, żeby żyć.”

 

Bardzo ciekawym przykładem przeniesienia swojej aktywności zawodowej do internetu są także kanały: Max Kolonko – MaxTV (599 tys. subskrypcji) i MaxTVNews (488 tys. subskrypcji), założone przez polskiego dziennikarza, byłego korespondenta TVP i TVN w USA, Mariusza Maxa Kolonko. Były prezenter i producent telewizyjny dziś z domu komentuje światową politykę. ‘Mówiąc jak jest’ absolutnie zdominował swoją niszę.

Kolejnym wzorcem sukcesu jest kanał Tech Week (576 tys. subskrypcji) prowadzony przez prezentera TVN Turbo, Kubę Klawitera. Główną siłą napędowa jego treści jest bez wątpienia duże poczucie humoru.

Inna gwiazda TVN, Szymon Majewski, po zniknięciu z telewizji także zadebiutował w internecie z formatem SuperSam (109 tys. subskrypcji).

Bardzo ciekawe zjawisko obserwujemy także wśród telewizyjnych dziennikarzy sportowych. Zaczęło się od kanału Prawda Futbolu (66 tys. subskrypcji) założonego i prowadzonego przez dziennikarza sportowego Polsatu, Romana Kołtonia. W ślad za nim poszli Jerzy Mielewski i Marcin Lepa tworząc w serwisie YouTube kanał Prawda Siatki (25 tys. subskrypcji).

Filip Chajzer, dziennikarz oraz prezenter znany głównie z telewizji TVN, ruszył w 2017 roku ze swoim własnym kanałem „Chajzer testuje” (64 tys. subskrypcji), na którym… testuje wszystko i wszystkich, łącznie z cierpliwością swoich fanów 😉

Paula Rodak, prezenterka i dziennikarka showbiznesowa Superstacji uruchomiła w 2017 roku autorski projekt na YouTube (6 tys. subskrypcji), w którym krótko mówiąc opowiada o wszystkim co się składa na showbiznes.

Telewizja inwestuje w sieci partnerskie

Odgórne czy oddolne inicjatywy telewizji, by zaistnieć na YouTube, to jedno. Ale stacje poszły o krok dalej. Postanowiły zacząć zarabiać na obsłudze reklamowej internetowych twórców. Jesienią 2016 roku TVN kupił większościowy pakiet akcji Gamellon, jednej z czołowych sieci partnerskich YouTube’a w Polsce. Na mocy umowy, twórcy Gamellonu mogli korzystać z infrastruktury produkcyjnej TVN oraz pomocy w zarządzaniu i optymalizacji kanałów. Jednak pod koniec 2017 roku akcje od TVN wykupił zarząd Gamellonu, by w kwietniu tego roku zostać partnerem strategicznym sieci partnerskiej Lifetube.

Youtuberów dostrzegł też Polsat, który w ramach swojego biura reklamy otworzył w 2017 roku jednostkę Polsat MediaAdTube. Platforma obsługuje twórców, umożliwiając im realizowanie działań promocyjnych dla różnych marek. Pod koniec 2017 roku jednostka nawiązała strategiczne partnerstwo z TalentMedia oraz z Grupą Abstra, właścicielem m.in. kanału Abstrachuje TV.

Internet kontra telewizja, a może internet plus telewizja?

Jak zauważyliście w komentarzach pod poprzednim wpisem, tak naprawdę jeśli chodzi o internet i telewizję póki co nie ma „lub”. Jest „i”. W oczy rzuca się zjawisko multiscreeningu – ponad 70% widzów deklaruje, że w trakcie oglądania telewizji zdarza im się korzystać z innych urządzeń (smartfona, tabletu), a prawie 40% korzysta z wyszukiwarki internetowej w związku z treściami oglądanymi właśnie w telewizji. W gruncie rzeczy synergia działań w jednym i drugim medium pozwala wzmocnić przekaz reklamowy i osiągnąć zamierzone efekty sprzedażowe.

Jak próbowałam pokazać w obu wpisach te dwa media nie zwalczają się i nie dążą do wzajemnego unicestwienia, a wręcz przeciwnie, zaczynają się przenikać silnie i wielopłaszczyznowo! Teraz czas, by reklamodawcy doskonalili się w budowaniu strategii zbalansowanych pomiędzy tymi dwoma mediami 🙂

No dobrze… ale kto wygra Grę o tron??? Dowiemy się już w przyszłym roku!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *